Brány slovesnosti
"Mluvili
jsme často o umělcích jako takových: lidé, pro něž nic nemá větší cenu než oni
sami, než jejich obraz na nebesích. Tak jsme si my psaní nepředstavovali: stát
před publikem, natřásat se, Adélka ruce v bok a pánev trochu dopředu. Pečlivě
sledovat, co zabírá, pamatovat si to pro podruhé..."
S
Adélkou jsme prostě k branám nechodili. Ani za koryfeji, ani za laureáty; aby
vypravovali, vysvětlovali, aby nás shovívavě poučovali, kdo je L; vždyť jsme L znali! Uměla se obléct, uměla prosvítat, rádi jsme si s ní a pak i o ní
povídali. Třeba
když jsme s Adélkou vyjeli na kole, seděli na trávě pod jabloní a chovali se ctnostně.
Aby
oba společně kousali jedno jablko, ten obraz se u autora vyskytuje mnohokrát.
Autorovi obálky mnoho spílali: že budí dojem, jako by avizoval nadpozemská sdělení. Jisté rozpaky či menší porozumění se potkávaly i s textem, který bývá čten jako soupis křivd na křehké literární duši. Právě tady a právě teď je ale čas tyto veleduchy, mezi nimiž jsou bohužel i mí přátelé, postavit do pozoru a udělat jim přednášku...
Zbytečná námaha. - Vhodná nadávka postačí.
Třeba by většímu zájmu o knížku pomohl jiný titul: Hrmy slovesnosti. Ty by se na regálech dlouho nezdržely. Každý by svazek bral do ruky a hledal je...
Ukázky:
"Jeho ústa zřejmě sloužila nějakému nočnímu tvorovi za latrínu, a později i
za mauzoleum." Nebo: "Jmenuji se Bond. James Bond." Tady je souvislost
s Lago di Como evidentní: padouch přijede, vystoupí z vozu, jde
k vodě, pohledem sjíždí tu nádheru, a vtom zazvoní mobil.
"Pan White?"
"Kdo volá?"
"Promluvme si."
A hned dávka z automatické zbraně.
Padouch zařve, hodí to s ním o zem a on se plazí po písku, na schodech
ho předejdou boty a kalhoty. Plazil jsem se pryč a mohutně sténal, jak
scénář předepisoval, ale nohy, které mě na schodech předešly, byly bosé a
v sukni.
"Kdo jste?" zasípal jsem. A ona nemohla, s těma bosýma nohama nemohla
říct: "Jmenuji se Bond. James Bond."
Takže odpověděla: "Jsem ta, kterou jste nečekal."
Vlídně jsme se smáli Louise Pointdexterové, dceři pěstitele cukrové třtiny, jak užárlená stojí na ploché střeše domu, bílou ručkou se opírá o kordonový kámen parapetu, "stále ještě vlhký noční rosou", a "ňadra se jí dmou rychlým, křečovitým dechem." Předehrávala ona a já si kordonový kámen soustředěně užíval... vždyť já ani pořádně nevím, co to je!
"Milé nakladatelství, zhruba před sedmi týdny jsem
Ti posílala dotaz ohledně rukopisu: zda si ho chceš přečíst, eventuálně
s ním dál pracovat. Připadalo mi rozumné text nabídnout v malé ukázce, aby
se rovnou vyloučil autor, jehož artikulace se Ti zdá zadrhávat nebo který se
profilu nakladatelství nehodí. Malou ukázku jsem připojila, a od té doby se neděje
nic.
Snad nepotřebuješ, aby se Ti sešla celá redakční
rada; rozhodnutí může učinit každý člen. Stačí, aby se na okamžik zastavil (nemusí
ani sundat s hlavy klobouk), přečetl dva odstavce a řekl: Nechceme. Nebo:
Chceme číst víc, nic neslibujeme. - Dotyčnému nehrozí nic horšího, než že
rukopis bude muset aspoň prolistovat. Já po dvou minutách čtení čehokoli dovedu
říct, zda chci číst dál.
Na Tvém rozhodnutí nestojí svět, ale výkon
rozhodnutí by neměl probíhat v podmínkách jednu stranu ponižujících. Snad mám
právo něco takového žádat; sama dodržuju dobrý mrav nenabízet text jinam, dokud
nemám zprávu od předešlých. Ostatní nakladatelství se vyjadřují do dvou měsíců,
zda text přijmou, a Ty nejsi ochotno za ten čas říct, jestli ho vůbec otevřeš?"
Z Atlantisu hned nazítří, uraženě: číst nechceme,
pěkně pozdravujeme. Poslali jsme jim prázdný mail s fotkou, nahou vyšpulenou
zadnicí, na níž bylo rtěnkou vykrouženo pěkné srdíčko. - Ještě by se mohlo zajet do Brna a tam se jim v nakladatelství na stůl; mohlo by
nás jet víc, vloupali bychom se, a až by veleduchové ráno přišli do práce,
každému by se na stole skvěl mohutný kakáč.
Trošku
jim matroš rozetřít do klávesnic počítačů...
Nebo:
Najednou rádio zaječí: "Dělal jsem si prdel! Jdeme na to!" A začne hrát Let´s Spend The Night Together... taky jsem, kdysi dávno, poskakoval po obýváku s křeslem a řval.
Medvídek Pú když říká Prasátku, které darovalo svůj dům: "Přestěhuje se ke mně. Viď, Prasátko?" Liška z Malého prince: "Ale budeš-li přicházet v různou dobu, nebudu nikdy vědět, na kterou hodinu vyzdobit své srdce..." Když tihle přátelé přicházejí, mé srdce vyzdobené je.
Nebrečím dojetím, ale radostí. Že někdo sedl a
vymyslel, napsal, odevzdal, sám vydal, natočil, namaloval. Zahrál, zazpíval.
Ray Wilson, když zpívá s Genesis There Must Be Some Other Way. Ano: musí
to přeci jít i jinak... už jsem říkal, že není důležité být pod něčím, z čeho
mám radost, podepsaný.
P.S.
S Adélkou jsme to zkrátka řešili a vyřešili jinak.